torsdag 25 december 2008



Jag blev inbjuden att fira jul med min hyresvards familj. Jag avundas inte dem som maste jobba men ur min synvinkel ar det skont att staden inte ar ode under julhelgen. Firandet borjar vid midnatt till den 25:e. Ljus tands framfor Jesusbarnet som har ett altare snarare an en krubba. Man skalade (med glas inte potatisskalare) och sedan dansar man at barnets ara, har var det tva och tva, nagon gang med barnbarn emellan sig. Man gor hoppsasteg (?) fram och tillbaka mot altaret medans man haller varandra i handerna, alternerat med att dansa runt varandra. Avslutas man att man bugar och korsar sig, kanske mumlar nagra boner. Sedan at vi soppa och konverserade med varsin grogg tills man brot upp kl 3. Jag tankte att grymt for ungarna att fa vara uppe lange, men femaringen somnade sittandes framfor soppan. Aldre barn gav upp efter som. Det har var forsta gangen jag upplevde farmodern i ett icke arbetande tillstand. Annars ror hon sig mellan kok, tvattstall och strykjarn.


Odets ironi gjorde sa att man fick mig som gast medan ett av barnen finns i Sverige. Ett annat i USA, dar det dessutom bor en svardotter med nyfodd dotter som man bara sett via webkamera. Var det sa har att fira jul i Sverige pa utvandringens tid? Vanligt svar bland studenter pa framtidsfragor: Sticka fran Bolivia.


Jag hittade ingen video med den har juldansen sa det fick bli en pa julklappsutdelning pa landsbygden i departementet Cochabamba.

2 kommentarer:

Petter sa...

God jul Rosenberg!
Har man tomteluva till jul i Bolivia? De verkar ju gilla huvudbonader annars tänker jag...
Jaja, hoppas du har det bra och att bollarna är snälla mot dig.

Rosen sa...

Dom ar snalla.
Har verkar tomten vara nagon som lockar folk in i affarer. Jag har ju firat jul i ett hem har, dar var det iaf ingen tomte, bara jesus.