onsdag 3 december 2008

El Alto och La Paz

Santa Cruz har satt sig i caso de emergencia pga. alla gripanden, vilket väl betyder typ undantagstillstånd på regionalpolitiska eftersom bara regeringen får utlysa det. Ledarna för Unión Juveníl Cruzeñista gömmer sig i stadens katedral för att slippa bli skickade till La Paz. Apropå kyrkan så har samtidigt Bolivias kardinal (vatikanens representant, vet inte exakt vad dom är mer än att man väljer påve bland kardinalerna) klagat offentligt över att Bolivia blivit ett knarkland, vilket gjort regeringen sur.

Apropå statskupp i Bolivia så kan man ju se nya Bond, det gjorde jag igar. Läste en sågning av filmen på den här wall street-bloggen så jag förstod att jag kunde gilla den. Även om han har sina poänger.

Igår var jag i El Alto och lämnade paket från Sverige. En västerlänning kan lätt bli uttittad där uppe, vilket jag definitivt blev när jag åkte micro (minibussar vars säten rivs ut och ersätts med fler och mindre, La Paz vanligaste fordon). Här fick jag höra den här vändans första ”Choco” (blond person, men i praktiken hår ljusare än svart). Jag valde att inte ta med kameran, men man kan istället gå in på Horisont och se Joel Alvarez proffsfoton från i våras (höstas i Bolivias). Klicka på kameraikonen till vänster för att komma till bildspelen.
Snart bär det av till Cochabamba och därför valde jag att ta med kameran på stan igar. En dag med fotograferande och många pauser för mailande på internetcaféer.

















San Pedro, fängelset från boken ”El Choco”. Här finns alla de som gripits den senaste tiden. Mittemot över gatan kan man se protesterande anhöriga till de som dödades i en massaker i Pando för ett tag sedan. De vill tydligen se att exprefekten i Pando inte smiter ostraffad från fängelset, förutom att uppmärksamma det som hände. De bor i tält på trottoaren. Jag ville inte gå närmare med kameran, polisen som vaktar (runt hörnet) brukar vara brysk mot folk som fotar.

















Intressant att se hur staten använder reklamplatser för att stoppa fördomar mot homosexuella. 1 av 10 är gay står det på skylten. En skylt i närheten uppmanar föräldrar att inte visa kärlek genom att slå sina barn. Man ser tyvärr sånt ibland.

























Elektriker eller trafikpolis, två invecklade arbeten i Bolivia. Mellan kablarna kan man se en blå skylt med det röda Aids-bandet och information om att man kan testa sig gratis.

















Övergångsställe heter zebra på spanska. I La Paz kan man jobba som ledsagare över gatan med tillhörande kostym. Till vänster ser man en vakt med pumphagel, en vanlig syn i entrén till en bank.

















Privatfordonet nummer ett i Bolivia är jeepen, här en affär vid huvudgatan, pradon. Vanliga bilar tillhör kollektivtrafiken, i princip alla är taxis. Är vägen dålig i Latinamerika, fixa den inte, köp en bil som klarar av den. Har du inte vatten, bygg inga ledningar, skaffa en stor tank. Har du inte elektricitet…
























Tidigare i år nationaliserades telekombolaget Entel. Tanken är att folk som för vanliga bolag inte utgör en potentiell marknad nu ska kunna använda mobiltelefon. I Bolivia slocknar mobilen när man kommer utanför städerna. Precis som med nationaliseringen av naturgasen handlar det väl också om att mer intäkter ska stanna i landet. Annars talar regeringen övh. taget mycket om infrastruktur i termer av rättigheter. Telefon, vatten, olja und so weiter. Gratis heter gratis på spanska också.

















Plaza Avaroa i Sopocachi, La Paz´ Manhattan. Avaroa är martyr från Stillahavskriget 1880 (ca) när Bolivia förlorade sin kust till Chile. Försoning i den frågan finns inte på kartan, öknen vid kusten är Andernas Palestina. Man träffar inte på många chilenare i Bolivia.
Utanfor USAs ambassad blev jag vanligt men bestamt ombedd att ta undan kameran. Darfor har jag lanat den har bilden. Arkitekten har uppenbarligen fatt instruktioner om att de som jobbar och bor har inte kommer att kunna rakna med omgivningens respekt. Ett fort, fonstren ar skottgluggar. Ingen ambassad ar ett partytalt men det har ar extremt inom kategorin.

5 kommentarer:

Hanna Persson sa...

tror du att jag får jobba som zebra om jag flyttar till Bolivia?

Hanna Persson sa...

Du har föresten fått ett muy viktigt sms av mig idag där det står att hans vill stanna mer än två veckor!

La lobita blanca sa...

Hanna du skulle passa perfekt som zebra!! Vilka fina bilder David- och bra text! Blir sugen på att åka ner. nu!!!

Anonym sa...

Angående den nya Bond-filmen... läst Jessica Nilssons artikel om ämnet ifråga?

http://latinamerika.nu/bond-kom-aldrig-till-bolivia

Rosen sa...

Nej, den hade jag inte last. Jag trodde atminstone att dom var i Bolivia, haha.

Jag tror att det enda dom forsokt fa verklighetstroget ar polisens uniformer.

Fast jag tendensen vager upp en del tycker jag, roligt att den ar sa vanster. Mer begar jag inte av en bondfilm. Men det ar val forstas farligt om folk tar saker bokstavligt.