lördag 21 februari 2009

Personbevis; fyra bokstaver




Visumtekniken for oss praktikanter har alltid varit den atervandande turistens. Efter nittio dagar ar det dags att vanda ut och in i igen Bolivia, i mitt fall har det alltid blivit via 24 timmar i Peru.


Bolivia verkar vilja mangfaldiga satten att stampla ett pass pa i sa hog grad som mojligt. Nar vi kom till Santa Cruz fick vi en stampel med ankomstdatum. Jag undrade varfor jag inte fick nagon stampel med antalet dagar som visumet galler. Bara att rakna sager dom, nittio dagar efter datumet. Under sakerhetsinformationen sager man att vi maste ha den dar stampeln. Vi hanvisas till en expert som sager att vi inte behover stampeln.


Igar nar jag lamnade Bolivia undrade man varfor jag inte hade nagon stampel med nittio dagar. Eftersom man inte har nagon konsekvens med stamplarna sa far man passera anda. Under mina fyra "entradas" i Bolivia har man stamplat mitt pass pa fyra olika satt. Alltid stampel med inresedatum, men sedan varierar det. Forsta gangen skrev man nittio dagar med penna. Andra gangen vid Perugransen en stampel med trettio dagar, tredje gangen alltsa inga dagar alls och nu trettio dagar skrivet med penna. Innan polisen skrev trettio dagar gjorde han en gest med fingrarna i betydelsen "och pengarna, om du vill stanna langre?" men som jag inte latsades forsta och han snabbt avbrot. Nu far jag som forra granspasseringen ga till Migracíon har i La Paz och fa en ny stampel med nittio dagar. Det ar alltsa bara dar pa myndigheten som jag fatt en riktig stampel med nittio dagar. Anda var det den man pekade pa i forrgar och undrar var den ar, den som jag alltsa aldrig fatt av dem sjalva vid gransen/flygplatsen.


Peru ar ett under av konsekvens i fragan, aven om det kanske inte ar det sakraste sattet- stampel och nittio dagar med penna. Kanske ar det med stamplarna som nar jag upplevde korruption pa polisstationen i Tarija for att mitt pass fanns i en annan stad. "Vi behover black till var skrivare..." (dvs betala sa glommer vi det har). Nar granspolisen har rad med farg till stamplarna sa minskar korruptionen.


I Peru har man dock delat upp det sa att man forst gar till polisen som anger om man ar ren eller inte, sedan gar man till en tjansteman som skoter visumet. Nar jag skulle lamna Peru ropade polisen tillbaka mig med ett "Señor". Fuck, tankte jag, men nar jag gar tillbaka tar han upp ett korsord (lagg marke till ironin i att en granspolis sysslar med KORSord). Manga som KORSAR gransen talar spanska och manga talar engelska, men fa talar bada. Den har polisen blev overlycklig av att antligen kunna skriva in engelska termer i sitt spanska korsord. Formodligen far jag aldrig mer skaka hand med en granspolis.


Bilden ar inte av mitt pass utan harifran. En del bryr sig uppenbarligen inte om antalet dagar, men dar kan lasa om varre saker att raka ut for. Stampeln under ar inte gammal utan felaktig (den ratta ar den ovan med 2007), kanske av misstag men formodligen for att man hoppades att han inte skulle marka det (vilket han heller inte gjorde) och sedan kunna pressa honom pa pengar vid utresan. Som tur var utfardades passet i februari 2006, en manad efter att han enligt polisen skulle ha fatt stampeln. Jaja, det finns mer, las sjalva...

3 kommentarer:

Hanna Persson sa...

jag är nöjd bara allt är klart på måndag när jag kommer!

La lobita blanca sa...

David, vi vill aka till Planeta de Luz pa lordagen 7 mars. Pa fredagen ar det ju K'oha. Det kan inte missas, spec inte nar vi har gaster och ganget pa ABC (kanske Kurmi med) ser fram emot att fira det med oss alla. Kram Ylva, Marie och Lina

Anonym sa...

shit, va krangligt det ska va´


Hoppas att ni: paren, far en fin tid :D