söndag 25 januari 2009

Referendum




Idag var det lite domedagskänsla när trafiken bestod av människor istället för bilar. Folk kom och gick från vallokalerna som var öppna mellan 8 och 16.




Vi gick till den närmsta vallokalen, som de flesta andra en skola.





En person vid varje bord förklarar hur man röstar och, livsviktigt, hur röstsedeln ska vikas för att räknas. Oblomov menar att man vid tidigare val avsiktligt slarvat med instruktionen för att folk ska kryssa och vika fel. Det här är alltså ett land där många vuxna nyss lärt sig läsa och skriva. Väl mycket text på pappret kan man tycka. 5000 eller 10000 hektar, Ja eller Nej. På instruktörens finger kan man se att han själv redan har röstat.





3,8 miljoner beräknas rosta enligt en tidning. När man frågar så tror folk på ”Ja” men hur mycket varierar från 51% till 80%. Min gissning är 62%.





Vi diskuterade hur det fungerar med kontroll i Sverige. Bläcket torde vara motsvarigheten till röstkort. En kompis till Oblomov chansade och gick för att rösta med ett fotokopierat ID-kort, visserligen inplastat och gjort med en del omsorg. Det var inga problem för henne att lägga en röst. Även om förutsättningarna for länder är olika så blir man lite fundersam.





I den här vallokalen bör majoriteten ha röstat nej. Kartan på ryggen visar bara låglandet, dvs oppositionens starkaste fästen med Santa Cruz i centrum. Det här bör vara en extremist. Texten är mycket förvirrande, angående vem som är ”jag”, men bildligt talat ska det väl vara Santa Cruz. Men ungefär:
”Jag är den bördiga jorden/uppdelad i bitar/i dess spår går min plog/och mina förhoppningar.”


Nu nar jag lagger upp det har ett tag efter att jag skrev det sa har jag fatt veta att 75% rostade nej i vallokalen. Pa La Razon´s hemsida star det Ja 58& Nej 41% for hela landet.

Inga kommentarer: