lördag 17 januari 2009

Diverse




Jag har samlat på mig lite bilder som lika gärna kan buntas ihop och fungera lite återblickande.


Jul i Bolivia, lite mer whats it´s all about om man är lagd åt det religiösa. Tomten är en figur som lockar in konsumenter i affärer, i hemmet är det "el niño" (barnet, jesus) som regerar. På Pradon (paradgatan)hade man en julkrubba i stor skala.





Min hyresvärds faster med familj bodde i huset under jul och nyår. De är med hans ord "fachos", dvs fascister/rasister/indianhatare, en åkomma som han ville bota genom att hyra film med rasism som tema. American History X, Romper Stomper, Diktatorn av Chaplin. Vi hyrde dem men kollade aldrig. Trots att familjens barn hade en hudfärg above solbränna och kolsvart hår så hade modern tutat i dem att de är vita som snö.


Jag vet inte om man valt hundar efter åsikt men det är iaf dem jag kommer att komma ihåg mest av familjen. Vet inte heller om de är syskon. sSm de bråkar kan man tro det, hela tiden men utan att orsaka synliga skador. Avundsjukan är så djup att man inte klappa en utan att den andra blir galen.





Själva anledningen till familjesammankomsten torde vara farmorn/mormorn som bodde lite längre i huset och åkte för en vecka sedan. Disciplinen var påfrestande men nyttig med tanke på hur huset har degenererat sedan avfärden. I samband med det fick jag lära mig att pensionärer flyger gratis i Bolivia. Begripligt eftersom hon troligen inte skulle överleva vägen till Sucre.





Onlinespelandet är ett missbruk bland ungarna i Bolivia. Dator har man ofta inte hemma, därför går man till det lokala internetcaféet. Den här treåringen har privilegiet att tillhöra ägarna till ett sådant. Gratis spelande. Han är för liten för att kunna sitta på stolen men är redan bättre än mig på first person shooter, och jag har ändå haft mina perioder av dataspelande.

2 kommentarer:

Hanna Persson sa...

vore det helt galet om du fotade i huset också?

Rosen sa...

njae, men då måste det finnas eller ske något därinne värt att fota,