torsdag 15 januari 2009

Sucre




Jag hade inte varit i Sucre sedan i början av maj innan jag följde med Alex och Ida. Jag hoppas att de får en lika bra tid på LIDER som jag. Tyvärr har organisationen inte resurser att fortsätta med projektet som jag hade mest med att göra, om medborgarskap för ungdomar i fattigare områden. Ida ska iaf bo med Carmen som hade ansvar för det projektet, vilket betyder att praktikanterna har en extra mamma/sjuksköterska/kock/mentor/osv.. under tiden i Sucre. Jag inser nu också hur praktiskt det är bloggar även oss praktikanter emellan, iom att man kan följa de varandras arbete.





Nu är jag dock lite sliten av att sova på nattbussar. Vägen mellan Cochabamba och Sucre var sämre än jag trodde, typ kullersten på långa sträckor. På hemvägen hade en lastbil kört fast och blockerade en stor del av vägen. Vi väntade en halvtimme innan en liten lastbil bestämde sig för att köra förbi. Eftersom den kom över lerpölen gjorde bussarna bakom likadant. Jag har sluppit uppleva när sådana chansningar misslyckas.





Typiskt rastställe med servering både inne och ute, beroende på vilka krav man har på hygien och priser.





Vad jag misstänkt men inte riktigt trott är att jag har ansvar för karnevalen i byn San Pedro de Colila. Förra året blev jag med flera valda till hedergäster. Carneval på landet är mer skörderitual än vattenkrig. Vi dansade runt den där träställningen pyntad med mat medans byledaren spelade charango.





Som hedersgäst fick jag stappla till jeepen med det där runt halsen och ta med det hem, nu är det up to me att fixa en ny till i år, plus majsöl, bröd och annat tilltugg. Den här festen äger rum när jag får fint besök, så jag hoppas att du ser fram emot att carnevala på landet.

6 kommentarer:

Joel Alvarez sa...

Här e det snorkallt o mörkt. Solen kommer väl fram när den orkar, känner av kylan o gömmer sig igen. Skulle va härligt o få träffa carmen igen, potatismos..
/Mr. Alvarez

Anonym sa...

men david sicken bild du lägger upp säger vi båda. vi har ätit ris-mos idag, alltså typ risgrynsgröt utan sötman. då tänkte jag, skulle joel gilla det här? ja.

vi har fått mer detaljer om arbetet nu och det kommer nog gå bra.
ida är superdunderförkyld dock...

Hanna Persson sa...

hahahaha, bara för att du ska gå upp några kilon behöver du ju inte begrava dig i mat!

Anonym sa...

Naaah varldens finaste pris! Vad kul att du blev utnamnd till hedersgast!

Rosen sa...

du är ju poet joel. bara carmen är värd resan.

Joel Alvarez sa...

Depende como uno lo mira, con los ojos abiertos o con el estado de frío que hay en mi ciudad - 08. Också att byta ut min chorizo chuquisaqueno mot mer av din mos.. :D