lördag 22 november 2008

Bolivia på bolivianskt manér



I brist på inspiration lägger jag in en video med foton från Bolivia. Det är alltid lätt att förbigå det positiva i ett land med många problem. Vid mitt förra besök påminde organisationens chef oss om vad vi skulle tänka på när vi berättar om Bolivia: "Berätta att Bolivia är ett vackert land där de allra flesta kämpar för att göra det bättre." Det är väl så att man ofta hamnar i en journalistisk mentalitet där misären ska fånga publikens intresse. Bolivia är en kvällstidnings våta dröm, om man bortser från de politiska orsakerna. "Hur kunde det hända?" får inte ha ett komplicerat svar som stör tragiken.


Jo, Boliva är ett vackert land och de fattigaste de mest gästvänliga. Det här inlägget får hålla sig till det vackra. Jag har inte besökt fler länder men de flesta backpackers sätter Bolivia i topp och stannar ofta längre än planerat. Tydligen blir Cochabamba Latinamerikas motsvarighet till Bryssel i den latinamerikanska motsvarigheten till EU. Staden ligger i Sydamerikas mitt och många säger att Bolivia är som en blandning av det som finns på kontinenten.


Boliviansk design och form kan te sig en aning explosionsartat. En film eller en affish tyngs kanske av färg- och effektexcesser. Visst är standarden generellt sett sämre än i t. ex. Sverige, men den är också annorlunda. Jag skulle tro att det färgglada går att spåra till något kulturellt, ungefär som hos textil och annat hantverk. Man kan inte väva med photoshop. Texterna i videon känns, enkla eller inte, ganska bolivianska.


Foto av Andrea Wolf

Inga kommentarer: