torsdag 27 november 2008

Barajas


















Madrid har vad Miami inte har, en stor flygplats där det ändå är lätt att hitta. Ett mycket avlägset minne av en dokumentär säger att det är samma arkitekt som senare ritade turning torso. Vad Barajas har som Miami airport definitivt inte har, är en viss elegans. Ett starkt minne från Miami, om man ser till den vänthall jag satt i för ett år sedan ungefär, är lila heltäckningsmattor och ingen annan mat än kolestrolbomber till bagels.

Fotot är taget av Ryan Li. Det är inte alls någon jag känner och jag hoppas Ryan, om du förstår svenska och läser det här, att du inte är upprörd över att jag inte frågade först. Jag erkänner att upphovsrätt är något som intresserar mig mycket lite.

Tidningen La Rázon fanns på planet. Det var två helsidor om Stieg Larsson, 300 000 böcker har han visst sålt där. Det är kanske dags att ta sig en titt i hans böcker. På tidningen baksida gjorde SAAB reklam för sig själv som ett ekologiskt alternativ. Man fick veta att man Saab kan vara både konventionell och ekologisk, precis som vilken annan... ätbar produkt. Convention or ecology, där det senare precis som många andra ord stod i grönt. Ordet etanol stod dock ingenstans. Jag är ingen ingenjör men jag misstänker att det är läge för biltillverkarna att måla upp (med stora fina gröna bokstäver) sig själva som miljövänliga, men samtidigt undvika ordet etanol. Eller har jag missat något bränsle, är hela bilen gjord av ekologiskt tacoskal?

När jag tittade på videon om Bolivia hörde jag en bekant låt när det visades bilder på Sucre. Låten Rojo, Amarillo y Verde (rött, gult och grönt, Bolivias flagga) har tolkats av bandet Maldita Jakeca (betyder typ migrän, huvudvärk). Deras video innehåller en liten animation om Bolivias historia. Bandet är från Sucre och vi intervjuade dem för vår tidning, man leta på Horisont under Musik. Där finns låten i översättning.

2 kommentarer:

La lobita blanca sa...

Hej! Vad kul att du är på väg! Själv tycker jag Stieg L's böcker är överskattade, men flera hundra tusen läsare kan väl inte ha fel!? eller...
Saab vilka äckel! Hur ekologiskt är det att exportera vapen till krigsförande länder! Suck jag blir så less. Ha det så bra nu i Bolivia! du kanske redan är där :)

Rosen sa...

nu har jag precis kommit och tagit in pa hotell. ska skriva pa first class om resan tankte jag.